fredag 20 november 2009

TV-änkorna dinerar och barnen rumsterar


I går var jag och min kompis Helena "Tv-änkor" och åt en stillsam och lugn middag hemma hos mig. De sammanlagt fem barnen satt först och åt lugnt och fridfullt, de åt allt och gillade allt. Inget kladd heller. Helt otroligt. Sen frågade de om de kunde få gå och lägga sig och sova, alla fem samtidigt, kl 20.00. Då tog vi en drink på altanen. Noooooot.
Nu spelar vi tillbaka. Våra män drog till öknen för att hitta på nya TV-program och leva mansliv en natt. Då kom Helena med sina barn till mig för sushimiddag. Tycker själv att jag hade fixat fint. Ja alltså, jag hade lagt upp de färdiga sushisarna på ett fat. Ansträngande! Först fick barnen äta. Mycket skratt, tjo och tjim var det. Många viljor om vad som var gott och inte. Det hela avslutades med att ett fat åkte i marken så maten flög över halva rummet. Mammorna bet ihop, torkade och drack vin. Sen fick mammorna äta, lite kvickt sådär.
De stora barnen lekte strax kurragömma, mammorna var då tvugna att också hänga på i leken och säga om det var varmt eller kallt. Samtidigt som det skulle ske någon sorts nattning av de två minsta illbattingarna ute på altanen. Helenas Leo, somnade ganska mycket som en stock. Max, som har ett gäng tänder på G, var inte sovsugen, mer skriksugen. De stora barnen fick se lite film, då lugnade det sig lite, men Max var i högform. Vinglas och värmeljus fick flytta runt allt eftersom han drog fram. Kände att febern liksom återvände och energin försvann. Men tro mig, besöket var mycket efterlängtat och vi hann till och med byta några meningar. Även om jag inte kommer ihåg exakt vad vi pratade om, så var det något bra och trevligt i alla fall.
Helena och hennes entourage åkte hem vid 21.00 tror jag. Jag och barnen samlade oss då för läggning. Planen var att de två stora skulle ligga i sina sängar och läsa, medan jag nattade Max. Det började bra, men sen typ spökade det där Maja och Kalle låg. De fick då komma in i vårt sovrum, där hade Max nästan somnat. Han blev så glad när syskonen kom, och hämtade ny kraft. Till saken hör att jag fortfarande är lite småseg efter allt hostande. Så nu hade jag lite svårt att själv hålla mig vaken. Men jag är ju mamma! Ok, alla måste vara tysta så lillebror somnar. Det funkade, Max somnade, jag bar honom till sin säng. Puh, alla sover, god natt. Efter en timmes sömn, vaknar Kalle och har faktiskt gått på toaletten i vår säng. Ok, upp med honom, Maja rullar över i hans kiss. Ta bort lakan, lägga Maja vid sidan medan Kalle är i min famn. Ganska tung. In med Kalle i Majas säng, han somnar. Nu då? Nähä, Max vaknar. Går in till honom och ligger brevid honom i Kalles säng. SOOOV!!!!! Denna natt hade Max bestämt sig för att vakna en gång i timmen, HELA natten. När jag vaknade i morse, vaknade jag i Kalles säng. Vet inte varför, när och hur jag kom dit, men Kalle sa: Ligger du här nu? Ja, jag gör visst det, tänkte jag förvirrat, men nu ska mamma gå upp och göra gröt, en ny dag, tjoohoo.
Detta var en av de tokigaste vaknätter jag varit med om.
Jag beundrar VERKLIGEN ensamstående mammor och pappor!

1 kommentar:

  1. fy vilken hemsk natt. det är tur att de inte förekommer så väldigt ofta nuförtiden. kram

    SvaraRadera