tisdag 17 november 2009

Komvux i Lund på 90 talet

I går fick jag frågan ; "Om jag är den Manda som pluggade på Komvux på 90 talet i Lund?" Jag vågar nästan med all säkerhet säga ; ja det är jag. På den tiden fanns inte så många Manda, jag var ganska ensam om att heta det hela 70 80 och 90 talet i Malmö/Lund (överallt egentligen). Nu däremot dyker de upp lite varstans, man borde kanske starta en "Vi som heter Manda" förening. Undrar hur många vi är? Ok, slut insnöat på det. Då undrar jag tillbaka, om du Åsa, som undrade, är den tjej som jag pluggade med, och vi satt tillsammans nån gång och pluggade, matte tror jag? Jag tänker nämligen på dig ibland, undrar var du tog vägen och gör nu?! Jag pluggade in alla naturvetenskapliga ämnen på Komvux, hade tänkt att bli tandläkare. Nu blev det inte så, men även om det var rent ut sagt ett helsike ibland att förstå fysiken och matten så sitter andragradsekvationerna och sinuskurvorna där någonstans. Hoppas bara det dröjer innan någon av barnen ber mig förklara. Något ringrostig! Det var så jobbiga ämnen för mig, att jag var nära att hoppa av flera gånger, men helt plötsligt lossnade det på fysiken och jag hade superresultat. Jag var så bra (en gång) att läraren visade upp mitt prov för klassen. Då kändes det som om jag, fysiken och matten, liksom blev bästisar. Tack fysikmagistern för att du fick mig att fortsätta! Och tack matteläraren för att jag slutligen fick en 3:a och inte blev underkänd. Och tack Bosse, som satt många timmar och visade mig alla obegripliga lagar inom fysiken, med hjälp av bla suddgummi och linjal. Vilket tålamod den kompisen hade! Jag slet verkligen. Vilka tider!

1 kommentar:

  1. Ja men visst är det din pluggkompis från matten i Lund. Nån tandläkare blev det inte av dig och ingen sjukgymnast av mig. Här är min mailadress js.falk@bredband.net så vi kan stämma av allt som hänt dom sista 20 åren.

    Kram Åsa

    SvaraRadera