söndag 3 januari 2010

Laguna Beach och försenad nyårsmiddag

Första dagen på året firade vi med en långpromenad i grannskapet. Ja, meningen var att den skulle bli lång, men när vi kommit halvlångt började alla på ett eller annat vis knorra om att gå hem, orkar inte, bär mig (det var jag som sa), hungrig osv.... Så det var bara att ta sig hemåt igen.
Jock
klurade genast ut, att det här gänget behöver HAV. Vi packade våra fina nya "weekendbags", snacka om ordning i bilen nu för tiden. På mindre än en timme var vi "packade o klara", dvd:erna laddade, flaskor med diverse drycker preppade och GPS:en inställd på "Laguna Beach", Orange County. Vi hade inte riktigt bokat något rum, med tanke på att det var nyårshelg så kanske det hade varit en god idé. Men faktiskt, fick vi istället, inte det snyggaste eller mest uppdaterade rummet, men det bästa läget, i hela området. På själva stranden med en gigantisk altan och en trappa ner till stranden. Samt gångavstånd till Ralphs (Ica) och restauranger. Det där med gångavstånd kändes skönt. Hotellet heter "Pacific edge hotel" Vi beskådade den vackraste solnedgång vi någonsin sett och längsta, höll på superlänge. På morgonen vaknade Max tidigt och sen Maja. Dags att upptäcka den lilla staden och köpa kaffe.
Vi hittade ett Starbucks, köpte Latte och gick sedan ner till strandpromenaden och spanade lite. Det var som att komma till en sommarstad, som vanligt glömmer jag bort att det är vinter i den riktiga världen. Sen mötte vi upp Jock och Kalle för lunch. Lille Max roade sig med sockerpåsar, kanske världens bästa leksaker. Efter denna utomordentligt trevliga lunch var nästa punkt på agendan; strandlek.Kalle fick en super cool hajdrake, men vinden uteblev. Jock sprang som en galning, men draken förblev liggandes. Kalle var glad ändå
Jag och Maja hann med en liten shopingrunda också såklart. Små trevliga inredningsbutiker, WholeFoods, kaffestugor, exklusiva barnbutiker blandat med schyssta klädbutiker.
En pytteliten snygg butik som jag speciellt gillade heter "lagunasupply", 210 Beach Street. Så snygga kläder och roliga märken. Jag kom dock inte ut med något klädesplagg, nä, men där emot en, sån där, toa "sugpropp" i en snygg utformning, alice supply.com. Samma firma saluförde även skarpt orangefärgade trädgårdsslangar, om någon har saknat just det.
Eftermiddagen fördrevs med mer strandlek och avslutades med ytterligare en fantastisk solnedgång. Bra början på ett nytt år.
Väl hemma i LA igen på söndagen, åt vi då vår skaldjurs nyårsmiddag, fyra dagar för sent, men inte mindre trevligt för det. Tvärtom. God Natt!

2 kommentarer:

  1. Åh! Det hotellet bodde jag och min man på nu i oktober, läget är ju underbart. Världen är liten!

    Var så tacksam för Ralphs då vi åkte direkt från LAX och startade resan i Laguna, så jag hade grym jetlag så där handlades på ganska udda tider...
    Ser ut som om ni hade riktigt trevligt! Nu längtar jag tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt!!!! Hoppas du har det bra!!!!

    SvaraRadera